Selecteer een pagina

Het maakt niet uit of je honderden volgers of fans hebt. Als je Facebook begrijpt en voor je laat werken kan iedereen waardevolle leads verzamelen en klanten aantrekken voor een minimale investering. Hieronder de 8 beste tips die ik je kan geven om jouw bedrijf een boost te geven met Facebook marketing.

Tip #1 Kies de juiste marketingdoelstelling

Jij geeft aan Facebook aan wat het doel is van jouw advertentie. Wil je betrokkenheid, zoveel mogelijk mensen bereiken, downloads van jouw leadmagneet of misschien direct verkopen? Dit doe je door jouw campagnedoelstelling te kiezen.

In 90% van de gevallen kies je voor ‘conversie’. Met het doel het verzamelen van leads.

Als je geen mooie landingspagina hebt op jouw site waar mensen hun gegevens kunnen achterlaten, kies dan voor de optie ‘leads genereren’ want daar biedt Facebook jou een landingspagina. En heel soms, als je een remarketing campagne doet kies je voor ‘verkeer’.

Facebook doet precies wat jij zegt dat het moet doen. Geef Facebook de juiste doelstelling dan gaat hij voor je aan het werk. Facebook is snugger en weet wel wat het moet doen om jou tevreden te houden.

Tip #2 Doelgroepselectie

Omdat je zoveel mogelijk return wilt op jouw advertentie kies je zo specifiek mogelijk jouw doelgroep, je wilt scherp schieten en niet met hagel.

Een look-a-like doelgroep maken is super effectief. Facebook weet veel (alles) van hun gebruikers dus kan heel goed zien wat de overeenkomsten zijn binnen een groep. Als jij al een bestand hebt van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product (e-mail bestand of websitebezoekers) zet Facebook dan aan het werk om ‘dezelfde’ mensen te zoeken.

Zet jij video in? Maak dan een doelgroep van mensen die jouw video(‘s) voor een deel of geheel bekeken hebben. Deze mensen zijn al bekend met jou en zullen daarom eerder bereid zijn om jou hun gegevens te verstrekken.

Als je op zoek bent naar nieuwe leads, sluit dan jouw huidige bestand uit (zodat je niet betaald om deze opnieuw te bereiken).

Tip #3 Campagnebudget

Geef nooit meer per dag uit dan 0,1% van jouw totale doelgroep.

Dus als jouw doelgroep 100.000 mensen groot is, geef dan niet meer dan €100 per dag uit. Als je minder uitgeeft, bijvoorbeeld €25 zal het ook nog werken. Facebook is snugger, ik zei het al. Ze zoeken binnen de door jou gekozen doelgroep naar de mensen die het meest waarschijnlijk converteren (kopen). Dus als je meer dan 0,1% van jouw gekozen doelgroep uitgeeft per dag geef je Facebook onvoldoende speelruimte om voor jou te werken.

Tip #4 Plaatsing

Kies niet voor ‘automatische plaatsingen’ (ook al beveelt Facebook je dit aan) maar kies zelf met ‘handmatige plaatsingen’.

Maak je niet druk om het apparaat, mobiel of laptop. Niet belangrijk.

Kies voor ‘Facebook-nieuwsoverzicht’ en zet de rest uit. Waarom? Omdat ik keer op keer de beste resultaten behaal met deze optie. Probeer ik een ander, dan kost het me meer – en vaak een stuk meer.

Tip #5 Consistentie

Kies één gedachte die jouw doelgroep aanspreekt en zorg dat alles in elkaar past.

De titel, de tekst en de afbeelding of video van jouw advertentie vallen allemaal samen rond het onderwerp. Doe geen moeite om steeds het wiel opnieuw uit te vinden. Hou het simpel en daarom herkenbaar voor jouw prospect. Hergebruik de titel, afbeelding en tekst van de advertentie voor de landingspagina.

Tip #6 Geef het een kans

Zet jouw advertentie online en blijf er dan even vanaf.

Geef Facebook een dag of 3 de kans om binnen de door jou gestelde (grote) doelgroep de mensen te vinden die jij zoekt. Jouw advertentie wordt getoond aan een hoop mensen, Facebook ziet wel wat de mensen die converteren gemeen hebben en gebruikt dit om jouw advertentie te presenteren aan de beste doelgroepen, de invullers of kopers.

Soms schiet Facebook gelijk raak en converteert jouw advertentie direct goed. Maar zeker niet altijd. Zet de advertentie niet gelijk stop maar heb even geduld. Voer ook geen wijzigen in je advertentie door want dan start Facebook weer van voren af aan met de zoektocht. Geef Facebook de tijd om voor je aan de slag te gaan.

Tip #7 If it works don’t fix it

Als jouw advertentie lekker loopt blijf er dan vanaf!

Als je jouw advertentie aanpast terwijl hij draait, zorgt dit er 9 van de 10 keer voor dat jouw resultaten ten gronde gaan. Als een advertentie geen goed resultaat geeft zet hem dan stop en begin opnieuw. Maar als hij goed loopt, blijf er dan vanaf. Laat winnende advertenties lopen zolang ze winstgevend zijn.

Tip #8 Opschalen voor winstmaximalisatie

Als je alle voorgaande tips ingezet hebt en jouw advertentie loopt als een speer dan wil je meer.

Jouw advertentie in het nieuwsoverzicht levert jouw leads (en misschien direct verkopen) op. Jouw Return On Investment is geweldig. Elke euro die je in jouw advertentie stop levert jou meerdere euro’s omzet op. Dus je wilt opschalen want je wilt meer.

Hoe pak je dit aan?

Start met het maken van een 1% look-a-like doelgroep van jouw leads (jouw inschrijvingen) en maak hiervoor een nieuwe advertentie (blijf van de winnaar af!).

Of maak een nieuwe advertentie met een nieuwe doelgroep. Je wilt namelijk niet voor verschillende advertenties dezelfde doelgroep kiezen omdat je dan aan het concurreren bent met jezelf om deze groep te bereiken en dat kost je geld.

Maak een retargeting campagne. Bijvoorbeeld van de mensen die jouw langdingspagina bezocht hebben maar hun gegevens niet ingevuld hebben. Of voor de mensen die jouw product in hun winkelmandje gedaan hebben maar niet hebben afgerekend.

Maar laat de winnende advertentie lopen. Blijf eraf zolang deze goede resultaten geeft.

En nu jij!

Ik hoop dat deze tips waardevol voor je zijn want ik gun je een goedlopende praktijk waar je trots op bent, waar jij jouw potentieel volop kunt benutten en waar je lekker van kunt leven.

Facebook is voor het grootste deel van de coaches en expert nog steeds het beste platform om leads en klanten vandaan te halen. Maar de concurrentie wordt groter en adverteren duurder. Je komt niet meer weg met een geweldige video die je op jouw pagina plaatst maar niet promoot, hij wordt amper gezien. Stop ook direct met het boosten van een bericht op jouw pagina want dit is echt weggegooid geld.

Als je Facebook marketing niet serieus neemt kan je er maar beter niet aan beginnen want dit kost je geld en levert je alleen frustratie op.

Het hebben van een waanzinnig talent en een geweldig waardevol aanbod is niet (meer) genoeg om succesvol leads en klanten binnen te halen. Sterker nog, zonder talent en met een flutaanbod maar met goede Facebook kennis kom je waarschijnlijk een stuk verder. Het is triest maar waar. Misschien herken je dit wel van concurrenten die bij lange na niet te bieden hebben wat jij biedt maar toch veel meer klanten binnen halen. Laat je hierdoor niet frustreren maar zie het als een kans. Als jij, met jouw talent, Facebook marketing goed gaat inzetten wat kan jij dan wel niet bereiken?!!

Naast het helpen van gedreven coaches, trainers en therapeuten met het groeien naar een duurzaam winstgevend bedrijf heb ik ook al 10 jaar een social media bureau waarbij ik marketingplannen en social media plannen schrijf en campagnes voer voor cliënten. Ik heb het net even opgezocht, ik heb in de afgelopen tien jaar al dik €1.000.000 uitgegeven aan campagnes en kan ik dus zeggen dat ik een miljoen euro ervaring heb ;-). Regelmatig krijg ik ‘opfris cursussen’ van Facebook zelf zodat ik steeds op de hoogte blijf van de nieuwste ontwikkelingen. Ik durf dus wel te zeggen dat ik een expert ben.

Omdat de marketing wezenlijk anders is als je jezelf verkoopt dan als je een tastbaar product verkoopt heb ik een Facebook cursus ontwikkeld specifiek voor coaches en experts. Een cursus volledig gericht op het genereren van leads en het verkrijgen van klanten met Facebook.

Wil je hier meer over weten omdat je serieus aan de slag wilt met Facebook marketing? Start dan vandaag nog met mijn cursus Winstgevende Facebook Marketing voor coaches en experts. Je krijgt bewezen strategieën die keer op keer resultaat  opleveren. Je ontdekt hoe je als professioneel dienstverlener meer en betere klanten krijgt door Facebook voor je te laten werken. 

Heb jij passie en expertise en kun je mensen echt helpen met jouw expertise maar kan je wel wat meer leads en klanten gebruiken dan is het tijd voor je om jouw Facebook marketing skills een boost te geven.

Schrijf je hier in voor de 5 daagse challenge!

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk onze privacyverklaring.

Je hebt je succesvol ingeschreven en ontvangt een bevestigingsmail.

Share This