Selecteer een pagina

Zonder leads heb je geen klanten en dus geen bedrijf. Leads zijn de stuwende kracht van jouw onderneming. Als jij (te) weinig of zelfs geen leads binnen krijgt komt dit waarschijnlijk door een van volgende redenen. 

Je bent niet zichtbaar

Je kunt een geweldig talent hebben waarmee je een groot probleem van mensen kunt oplossen of een enorme droom van mensen kunt laten uitkomen. Maar, als mensen niet weten dat je er bent en dat je dit kunt, komen ze ook niet naar jou toe.

Sure, misschien lukt het je om via mond-tot-mond reclame wel eens een lead of een klant binnen te halen, maar je wilt meer. Misschien denk je nu ‘ik heb toch een mooie website en een Facebook / Instagram pagina waar ik regelmatig een bericht op zet? Dat is prachtig, maar dan moeten mensen daar wel eerst op komen. Bedenk je dat een pagina of website een winkeltje is in een afgelegen bos. Als mensen niet weten dat het er is komen ze er ook niet. Je zult wegwijzers moeten neerzetten.

Je bent wel zichtbaar maar niet bij de juiste doelgroep

Misschien ben je (enorm) bezig met jouw zichtbaarheid. Schrijf je artikelen of blogs of maak je video’s of vlogs. Maar als dit niet gezien worden door jouw doelgroep bereik je er nog niks mee. met een simpel voorbeeld: als je honden traint en gezien wordt door (een heleboel) mensen zonder hond gaat dit je geen leads opleveren.

Dus met alleen zichtbaarheid kom je er niet. Je wilt gezien worden door mensen die om jouw talent staan te springen, die niet kunnen wachten om met jou samen te werken. Daarom is het zo belangrijk dat je weet jouw ideale klant is, zo uitgebreid mogelijk. Dan kan je hierop segmenteren om gericht mogelijk zichtbaar te zijn.

Je bent zichtbaar bij de juiste doelgroep maar jouw boodschap resoneert niet

Je bent zichtbaar bij de juiste doelgroep, dus om in het voorbeeld te blijven, je bereikt hondeneigenaren met ‘ongehoorzame’ honden maar toch krijg je weinig of geen leads. Dan zou dat kunnen komen omdat jouw boodschap niet binnenkomt bij jouw doelgroep.

Ieder mens heeft een primaire behoefte om gezien en gehoord te worden. Als jij in jouw communicatie laat zien dat je jouw klant begrijpt maak je connectie. En connectie levert jou leads op. Hoe krijg je dat voor elkaar? Dat lukt je alleen als je jouw klant goed kent. Als je weet wat het grote probleem of de grote droom is van jouw klant. Maar dan wel het echte probleem. Want het probleem is niet dat de hond ongehoorzaam is. Het probleem is dat je bang bent dat de hond wat overkomt, of dat de hond een ander iets aandoet. Of misschien is het probleem wel dat je je schaamt naar anderen dat de hond niet luistert.

En het is niet moeilijk om hierachter te komen. Vraag het je klant en vraag door. Gebruik dit in jouw uitingen en het liefst in de woorden van jouw klant. Dat voelt de klant zich begrepen waardoor je verbinding maakt en bovendien gezien wordt als expert. Dit gaat jou leads opleveren!

Je bent zichtbaar bij de juiste doelgroep maar jouw aanbod is niet aantrekkelijk

Als je zichtbaar bent bij de juiste doelgroep maar toch geen leads genereert zou het ook kunnen komen omdat jouw aanbod eenvoudigweg niet aantrekkelijk is voor jouw klant.

Klanten willen jou betalen en ook goed betalen als je een nijpend probleem voor ze oplost. Als jij een probleem waar ze ‘s-nachts wakker van liggen voor ze kunt wegnemen. Dus geef jouw klant jouw beste zelf.

Als het gaat om leads genereren en je hebt een mooie weggever maak deze dan echt aantrekkelijk voor jouw klant. Zorg ervoor dat jouw weggever direct één probleem van jouw klant oplost en makkelijk te consumeren is. Uiteraard past deze weggever binnen jouw product (zo segmenteer jij gelijk jouw doelgroep) en geef je niet alles weg maar slechts een deel van jouw totaaloplossing. Als dit je lukt (een probleem snel oplossen) zal deze prospect meer van je willen. In het voorbeeld van de hondentrainer die gehoorzaamheidstrainingen doet zou een weggever kunnen zijn: ‘hoe zorg je ervoor dat jouw hond niet tegen mensen opspringt‘.

Een laatste tip

Kwaliteit boven kwantiteit geldt ook voor de berichten die je plaatst. Post alleen iets als je iets zinnigs te vertellen hebt waar jouw klant echt wat aan heeft. Anders is het gewoon bezigheidstherapie, waar je misschien blij van wordt maar wat je geen klanten oplevert.
Stop je tijd en je focus in een meesterlijke marketingstrategie. Een meesterlijke marketingstrategie brengt jou een duurzaam winstgevend bedrijf waar je nog jaren met plezier aan werkt en goed aan verdiend.
 

Kan je nog een beetje hulp gebruiken? Hier vind je nog een aantal artikelen die ik geschreven heb.

Schrijf je hier in voor de 5 daagse challenge!

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk onze privacyverklaring.

Je hebt je succesvol ingeschreven en ontvangt een bevestigingsmail.

Share This