Selecteer een pagina

Zonder dat je het door hebt kun jij zelf wel eens de grootste oorzaak zijn waardoor jouw bedrijf niet zo succesvol is als je zou willen. Is dat bij jou misschien ook het geval? Laten we erin duiken.

1
De eerste is het duiveltje, dat stemmetje in jouw hoofd. Die jou vertelt dat je niet goed genoeg bent, dat je geen kennis / expertise genoeg hebt. Of dat je niet de resources hebt die je nodig hebt om te doen wat je wilt doen. Dat je je afvraagt waarom mensen of bedrijven voor jou zouden willen betalen. Dat je toch nog 1 diploma of certificaat nodig hebt en dat je het dan wel waard bent. We kennen allemaal dat stemmetje in ons hoofd, maar laat die niet de overhand krijgen. Want dit is echt de speld in jouw groeiballon.

2
Het niet duidelijk hebben van jouw product en jouw doelgroep. Niet voor jezelf en dus al helemaal niet voor de buitenwereld, jouw potentiele klant dus. Omdat je omzet wilt maken pak je veel dingen aan voor veel verschillende klanten. Dat lijkt even leuk als je de factuur verstuurd maar is voor de lange termijn een groot probleem voor jouw communicatie en voor jouw marketing. Want als je iedereen wilt bereiken, spreek je uiteindelijk niemand aan en zal je nooit als expert gezien worden.

3
Nummer 3 is het consumeren ipv produceren. Je dagen vullen met het consumeren van informatie. Webinars kijken of trainingen volgen met quick fixes die je uiteindelijk niks opleveren, je zelfs misschien nog wel gefrustreerder of verwarder achterlaten.  Je tijd is schaars en kun je maar 1x uitgeven dus benut die goed. Niemand zit te wachten om meer informatie, wat je nodig hebt is implementatie. Produceren, werken aan jouw eigen succes.

4
De vierde zie ik echt heel erg veel gebeuren. Ik noem het de Ideeën-bus bv. En deze ken ik zelf ook heel goed, is voor mij ook een valkuil. Je bent creatief, je zit boordevol ideeën en ja, je bent ondernemer dus je houdt ervan om iets op te bouwen. Dus ga je 1001 ideeën ook uitwerken. Ken je dit, het enthousiasme dat je voelt als je met wat nieuws bezig bent? Je komt in een soort creatieve bubbel waardoor je andere zaken laat liggen. En terwijl je een idee aan het uitwerken bent kom je weer op een volgend idee waar je dan ook weer aan start. Zo komt er geen een idee echt van de grond wat je volledig uitwerkt en waar je vol voor gaat.

5
De vijfde is iets wat ik vooral (helaas) bij vrouwen zie. Je omringen met negatieve mensen. Mensen die zelf geen ondernemer zijn en niet begrijpen waar jij mee bezig bent. Die jou en jouw bedrijf, jouw ideeen naar beneden halen of bagatelliseren, klein maken. De mensen met wie jij je omringt hebben een hele grote invloed op het bereiken van jouw doelen. Met mensen om je heen die jou alleen maar remmen gaat het heel moeilijk worden om succesvol te zijn.

6
Nummer 6. Ad hoc marketing. Met wat tips die je her en der verkregen hebt probeer je steeds weer wat nieuws. Je hebt gehoord dat je moet bloggen, dus daar gooi jij je helemaal tegenaan. Geen omzet. Podcasts dat schijnt het helemaal te zijn, aan de slag. Geen omzet. Winnende Webinars, dat moet je doen, dus weken mee bezig want het vereist nog best wat kennis. Geen omzet.  Maar misschien breng je het verkeerd, is het niet het juiste product dus terug naar tekentafel en van voor af aan beginnen. Maar weer kijken wat de zelfbenoemde goeroes zeggen wat je moet doen.

7
Deze is een heel belangrijke. Het niet hebben van een strategie. Een plan van nu naar succes. Met duidelijke stappen die logisch in elkaar overvloeien. Geld stoppen in promotie terwijl jij de fundering van jouw bedrijf niet duidelijk hebt, dus je doelgroep, je product, etc. Weggegooid geld. Mensen aantrekken voor een goedkoop live event waar je met geluk net break even kan draaien terwijl je nog helemaal niet bedacht hebt wat je deze mensen daarna kunt bieden (waar je wel wat aan zou kunnen verdienen).

8
Enorm druk zijn met dingen die er eigenlijk niet toe doen. Het lijkt wel of  het niet gezegd mag worden maar het maken van omzet en winst is toch echt een belangrijk doel van een onderneming en een grote verantwoordelijkheid voor jou als ondernemer. Toch zie ik dat heel veel ondernemers hun dagen vullen met dingen die niet (direct) omzet opleveren. Hangen op social media – vrienden maken met mensen die je niet kent, mensen benaderen in groepen, etc-, nog een cursus of webinar volgen of artikel na artikel schijven. Misschien heb je aan het eind van de dag een soort van voldaan gevoel omdat je met jouw bedrijf bezig hebt geweest. Maar dit is dan ook het enige dat dit je oplevert.

9
Werken in jouw bedrijf in plaats van aan jouw bedrijf. Als je al jouw tijd stopt in jouw dagelijkse taken, in het afwerken van jouw to do lijstje, is er geen tijd om jezelf en jouw bedrijf te ontwikkelen. Zo kun je niet groeien en dit zal uiteindelijk leiden tot onrust en frustratie en dat wil je niet.

10
Alles zelf willen doen. Een nadeel van alles zelf willen doen is dat je alles zelf moet doen. Bij ondernemen komt een hoop kijken. Je kunt niet in alles de koning zijn. Ken je talenten en zet die optimaal in. Besteed de dingen waar je geen energie van krijgt uit. Dit zal je een hoop frustratie besparen en op den duur ook veel sneller doen groeien!


Kun je nog een beetje hulp gebruiken?
Hier vind je nog een aantal artikelen die ik geschreven heb.

 

Schrijf je hier in voor de 5 daagse challenge!

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk onze privacyverklaring.

Je hebt je succesvol ingeschreven en ontvangt een bevestigingsmail.

Share This