De 10 beste plekken om nieuwe klanten te vinden
Als je dit leest ga ik ervan uit dat je meer resultaat wilt behalen met jouw bedrijf. Meer klanten, meer impact, meer winst en comfortabel leven van jouw bedrijf. Daar heb je omzet en klanten voor nodig. Hieronder vind je de 10 beste plekken om nieuwe klanten te werven.
- Jouw netwerk
Bij de meeste ondernemers komen hun eerste klanten uit hun netwerk: familie / vrienden / collega’s uit een vorige baan. Zo ging het ook bij mij. Sommige direct als klant maar de meeste als mijn ambassadeur, waarbij zij hun netwerk aan mij doorverwezen.
Om jouw netwerk als ambassadeur in te zetten is het essentieel dat je een heldere marketing boodschap (Miljon Dollar Message / Elevator Pitch) hebt. Waarbij je in 1 zin kunt vertellen wat je doet, voor wie je het doet en wat een samenwerking met jou klanten oplevert (bijvoorbeeld ‘ik help vrouwen boven de 40 om binnen 3 maanden tot 12 kilo gewicht te verliezen zonder dat ze hun favoriete snack hoeven te laten staan’). Zo weet jouw netwerk precies wie ze aan jou moeten voorstellen en kunnen ze potentiele klanten ook exact vertellen wat jij doet en waarom ze naar jou toe moeten.
Schroom dus niet om tijdens feesten en partijen jouw boodschap naar buiten te brengen want dit is een uitgelezen mogelijkheid om klanten te winnen. Dit leverde mij zeker 5 tot 10 klanten op toen in net gestart was.
- Netwerkborrels
Dit is iets waar ik tot een paar jaar terug een grondige hekel aan had. Ik deed het dus ook niet. Naar mijn idee waren dit een soort speed dating sessies waarbij je zoveel mogelijk visitekaartjes in zo kort mogelijke tijd moest uitdelen. Misschien heb jij dit gevoel ook?
Ik had het verkeerd. Pas toen ik erheen ging om een gezellige avond te hebben, interessante mensen te ontmoeten en geïnspireerd te worden kreeg ik hier klanten uit. Ook hier is jouw marketing boodschap heel belangrijk. Een van de eerste vragen op netwerkborrels is ‘wat doe jij?’. Hier wil je een duidelijk en gericht antwoord op geven. Als je 5 minuten bezig bent om uit te leggen wat je doet ben je deze potentiele klant kwijt.
TIP: Als iemand op de borrel doorvraagt over jouw bedrijf en je denkt dat dit wel eens een interessante klant voor jou kan zijn (vraag dus ook door aan hem/haar) nodig deze persoon dan uit voor een gesprek. Bijvoorbeeld: ‘ik vind het heel interessant wat jij doet, zullen we volgende week even bellen met elkaar, ik hoor graag meer?’. Zo kun je veel meer mensen spreken, je sociaal blijven bewegen en het gezellig houden. Maar misschien nog belangrijker, je kunt je nu voorbereiden op het gesprek om deze klant binnen te halen.
- Klanten uit het verleden
Heel eerlijk is dit iets wat ik zelf heel lang heb laten liggen. Ik was steeds op zoek naar nieuwe klanten. Dat zie ik bij een hoop ondernemers gebeuren, ‘project afgerond en op naar de volgende’. En dat is zonde.
Ik ga ervan uit dat je klanten goed helpt met een mooie transformatie en dat ze dus blij zijn met de samenwerking met jou. Jouw ex-klanten zijn dus een groep enthousiaste mensen die aantoonbaar bereid zijn te betalen. Dit zijn bij uitstek warme leads. Bovendien heb je hun gegevens en kost het benaderen van deze groep je helemaal niks. Wat zou je deze groep kunnen bieden? Een vervolgtraject of een opfrissingscursus bijvoorbeeld?
- Huidige klanten
Veel mensen vinden het moeilijk om hun huidige klanten te vragen naar verwijzingen. Maar als je niks vraagt krijg je ook niks. Jouw klant weet precies wat je doet, is (hoop ik toch) enthousiast en daarom een uitstekende ambassadeur. Mond-tot-mond reclame werkt het allerbest.
Misschien kan je er zelfs wel wat leuks voor bedenken. Zo heeft een video coach wel eens een opdracht gemaakt om haar cursisten uit te dagen een korte video te maken over een live dag met haar. Verschillende cursisten hebben dit gedeeld op hun social media en dit leverde haar direct klanten op.
- Contacten
Misschien heb je wel een mailinglist opgebouwd of een map met visitekaartjes / telefoonnummers van mensen waarmee je in het verleden contact hebt gehad maar die nog geen klant van je zijn. De interesse is er, maak een geweldig aantrekkelijk aanbod en neem weer eens contact met ze op (via de telefoon of mail).
- Samenwerkingen
Door samenwerkingen vergroot jij jouw netwerk en kun je elkaar helpen met het doorverwijzen van klanten. Ga bijvoorbeeld eens op zoek naar ondernemers die zich op hetzelfde niche als jij richten maar een ander product leveren. Zo ken ik bijvoorbeeld 2 Virtual Assistants waarbij de een content marketing aanbiedt en de ander websites bouwt die een prachtige samenwerking zijn aangegaan. Of investeer in coaches / mentors. Als jij een geweldige klant bent zullen zij anderen vertellen wat jij doet en mensen naar je doorsturen. Je zult verrast zijn hoe goed dit werkt.
- Wat werkt
Ga eens voor jezelf na waar jouw laatste 10 (of 5) klanten vandaag kwamen. Probeer erachter te komen welke dingen je doet die jou het meeste klanten opleveren. Vaak is dit een 20/80 regel. 20% Van de dingen die je doet om klanten binnen te halen, levert je 80% van jouw klanten op. Doe dus alleen nog maar die 20% van de dingen en doe dat goed.
- Een podium
Als je gevraagd wordt voor een lezing of een workshop is dit een uitgelezen kans om klanten te vinden. Je staat daar namelijk als expert voor een groep geïnteresseerden. Ondanks dat ik vaak op een podium gevraagd word, heeft mij ook even gekost om me dit te realiseren. Ik was zo gefocust om mijn toehoorders waarde te geven dat ik helemaal niet bezig was om mijzelf te verkopen. En dat was een gemiste kans. Op een bepaald moment werd dit me zelfs door de organisatie gevraagd, waarom ik mezelf en mijn praktijk niet verkocht. STOM! Vanaf dat moment laat ik geen kans onbenut en heeft dit mij veel klanten opgeleverd.
Ben jij een expert in jouw niche, heb je wat nieuws te melden of een duidelijke mening? Kijk dan eens of er een branche organisatie of business club is en probeer jezelf uit te nodigen voor een lezing, presentatie of workshop. Ze zijn vaak op zoek naar vernieuwende invulling van hun bijeenkomsten. Dus best mogelijk dat jij een kans krijgt.
- Live event
Organiseer een live event en nodig hier (potentiële) klanten voor uit. Dit is een van de beste manieren om gemotiveerde klanten te vinden. Het persoonlijk contact van een live event geeft vertrouwen. Hiervoor is geen internetoplossing.
Ga er niet van uit dat je geld verdient met een Live event (zou mooi zijn natuurlijk als dit je wel lukt) maar zie het als een investering om klanten te werven.
- Online
De vorige 9 punten zijn warme acquisitie, deze mensen kennen jou immers al of leren jou kennen via een ambassadeur, die jou kent. Dus mond-tot-mond reclame. Internet is koude acquisitie want je bent volledig onbekend. Het duurt hier dus wat langer om een relatie met mensen op te bouwen. Maar als je jouw bedrijf 2x, 3x of wel 10x of 100x wilt opschalen dan is Internet en dan vooral Social Media een geweldige mogelijkheid. Van alle platformen is Facebook de grote winnaar. Voor mijn klanten en voor mezelf komt wel 90% of meer van de omzet uit Facebook (ook voor klanten met een jonge doelgroep). Met geen enkel andere mogelijkheid kun je voor relatief weinig geld heel gericht in jouw doelgroep zoveel mensen bereiken.
Maar dan moet je het wel goed doen. Ik zie nog steeds mensen die een Facebook advertentie maken of (heel erg) een bericht boosten en daar geld (soms veel geld) in steken om vervolgens verbaast te zijn dat ze daar weinig of zelfs geen klanten uit halen.
Als je succesvol wilt zijn op internet, dus veel klanten wilt binnenhalen heb je hier een plan, een strategie voor nodig.
Alleen passie en expertise is hiervoor niet genoeg. Er zijn veel ondernemers met passie en veel vakkennis. Er zijn echter maar weinig ondernemers die echt succes hebben.
Misschien vraag jij jezelf ook wel eens af hoe het nou komt dat andere ondernemers (concurrenten) zoveel succes hebben. Ik kan je vertellen, dit is niet omdat ze:
- Een groter netwerk hebben dan jij
- Klanten beter kunnen helpen dan jij
- Meer vakkennis hebben dan jij
Dit is omdat ze een duidelijke strategie hebben en Facebook voor ze laten werken.
Ze hebben een bewezen, succesvol business plan. Ze doen niet maar wat maar hebben een winstgevende strategie. En dat werkt! Dit zijn de ondernemers met een winstgevend bedrijf waar ze met veel plezier aan werken en lekker van kunnen leven.
En het is echt niet ingewikkeld, jij kan dit ook.
Je moet het alleen weten en het doen.
Als je de juiste stappen neemt, in de correcte volgorde, dan bouw je voor jezelf, stap voor stap, steen voor steen een pad naar succes. Jouw unieke business plan die jou een constante stroom van leads en nieuwe klanten garandeert. Nu en in de toekomst.
Ik kan me voorstellen dat je ondertussen wel benieuwd bent naar dit stappenplan. Ik heb er een video van gemaakt die je nu gratis kunt bekijken. Dit is niet weer een volgende cursus of training. Dit is een volledig systeem naar succes.
Als je echt van passie naar een winstgevend bedrijf wilt met een constante inkomensstroom dan nodig ik je graag uit om mijn video te bekijken. Het zal je ogen openen.