De 7 factoren die essentieel zijn voor succes
NU DOORBREKEN NAAR SUCCES EN EEN COMFORTABEL LEVEN
DE SUCCESFORMULE NAAR SUCCES MET JOUW BEDRIJF
De snelweg naar succes bestaat uit 7 bouwstenen. Hoe strakker jij de stenen legt en hoe beter jij de stenen uitlijnt, hoe korter, dus sneller, de weg naar succes.
Alles start met jouw passie. Je kent ongetwijfeld de uitspraak ‘ Als je van je hobby je werk maakt hoef je geen dag in je leven te werken’. Als je vanuit jouw passie werkt word je zelf gelukkig, trek je klanten aan en kan je vanuit je hart mensen helpen. En het fijne is, als je iets heel leuk vind dan kan je dit ook goed. Dus focus op datgene waar jij warm voor loopt.
Jouw niche vinden is echt een hele belangrijke succesfactor. Ik voel soms toch weerstand van ondernemers tijdens mijn coaching traject. Zoals laatst Karin nog zei ‘ maar Desiree, hoe groter mijn doelgroep, hoe groter toch de kans dat ik hieruit klanten haal?’. Nee, zo is het niet. Als je iedereen wilt aanspreken, spreek je eigenlijk niemand aan.
Het bepalen van jouw ideale klant, van jouw niche is essentieel voor de volgende stappen naar succes.
Je weet nu wat je graag doet en waar je goed in bent en je weet met wie je wilt werken, je hebt jouw niche bepaald. Nu kun je jouw product gaan beschrijven.
Jouw product is dé oplossing voor het probleem (de pijn) van jouw ideale klant.
Ik gebruik in mijn coaching onderstaande invuloefening met mijn deelnemers om hun product helder te krijgen. Het poppetje is hier uiteraard jouw klant.
Laat ik het duidelijker maken met een voorbeeld. Het product van een personal trainer is niet personal training maar gewichtsverlies.
Jouw boodschap (ook wel elevator pitch, million dollar message of unique selling proposition genoemd), is zo belangrijk maar wordt heel vaak onderschat. Als ik in gesprek ga met een (potentiële) klant is meestal mijn eerste vraag wat ze doen. Ik krijg hierop bijna altijd een vergelijkbaar antwoord,: ‘euhhhh, ik doe dit en ik doe dat een beetje en soms ook dat’. Een onduidelijk en vaak lang (en nog steeds onduidelijk) antwoord.
Met een duidelijke boodschap krijg je de aandacht van de juiste mensen en creëer je een connectie. Jouw boodschap is jouw missie, jouw ideaal, jouw branding. Als mensen jouw boodschap horen weten ze direct waar jij ze mee kunt helpen.
Jouw boodschap is één krachtige zin die duidelijk maakt wie je bedient en hoe je deze mensen helpt hun gewenste resultaat te behalen en eventueel een specifieke tijdsspanne waarin je dit realiseert. Ter verduidelijking weer een voorbeeld van een personal trainer. ‘Ik help gemotiveerde moeders met een op maat gemaakt plan tot 10 kilo gewicht te verliezen binnen 3 maanden’.
Jouw boodschap is de kern van jouw marketing, de basis van jouw product, campagnes en jouw hele business model. Jouw boodschap is jouw leidraad in ELKE uiting, elke Facebook of Instagram Post, elke blog, elke flyer, elke video, etc.
Je bent al een heel eind. Want nu je jouw doelgroep kent en jouw product duidelijk hebt geformuleerd kun je jouw perfecte aanbod creëren. Jouw aanbod is jouw unieke manier om het probleem van jouw ideale klant op te lossen.
Het waarmaken van jouw boodschap, hoe ga je dat doen? De beschrijving hiervan is jouw aanbod. Bij voorkeur een visuele voorstelling van jouw unieke bleuprint of proces waarmee jij jouw klanten van punt A naar punt B brengt. Waarbij punt A de grootste frustratie is van de klant en punt B hun grootste droom of ambitie.
Bijna niemand doet dit daarom kun jij jezelf hiermee snel onderscheiden in de markt en een voordeel behalen op jouw concurrenten.
Je hebt nu jouw hele fundering neergezet. Je kent jouw ideale klant, je hebt jouw product en jouw million dollar message en je hebt precies op jouw vizier hoe jij klanten gaat helpen van nu naar de droom. Je hebt dus jouw perfecte aanbod gecreëerd. Met deze sterke fundering neergelegd en nu is het tijd om leads en klanten te gaan werven. Als jij jouw bedrijf 2, 5, 10X of meer wilt laten groeien biedt het Internet hiervoor de uitgelezen kans.
Maar ook hiervoor heb je een plan nodig. Zo maar wat doen is weggegooid geld. Wat je nodig hebt is een sales funnel. En ik zeg het heel vaak, een sales funnel gaat niet over techniek, hij kan echt eenvoudig, maar over strategie. Een sales funnel is de opeenvolgende stappen die je doet om vreemden aan te trekken en te converteren naar gemotiveerde prospects en winstgevende klanten.