Selecteer een pagina

Maak meer winst

NU DOORBREKEN NAAR SUCCES EN EEN COMFORTABEL LEVEN. DE SUCCESFORMULE VOOR EEN WINSTGEVEND BEDRIJF!

De snelweg naar succes bestaat uit 3 fases. Elke fase bestaat uit een drietal stappen. Het is heel eenvoudig. Als je maar precies weet wat je moet doen en in welke volgorde dan leg je voor jezelf een rode loper uit naar een winstgevend bedrijf.

Als je serieus bent over jouw onderneming en jouw groei, dan is dit artikel speciaal voor jou.

FASE 1: DE FUNDERING

Alles start met jouw passie. Je kent ongetwijfeld de uitspraak ‘ Als je van je hobby je werk maakt hoef je geen dag in je leven te werken’. Als je vanuit jouw passie werkt word je zelf gelukkig, trek je klanten aan en kan je vanuit je hart mensen helpen. En het fijne is, als je iets heel leuk vind dan kan je dit ook goed.

Dus focus op datgene waar jij warm voor loopt.

Ontdek jouw passie. Beantwoord de volgende vragen

  • Waar ben jij goed in, wat zeggen mensen om je heen dat je goed kan?
  • Wat is er makkelijk voor je en kost je weinig energie, of geeft je zelfs energie?
  • Waar word jij heel blij van?
  • Wat zou je ook gratis doen, gewoon omdat jij daar blij van wordt?

FUNDERING STAP 1: JOUW IDEALE KLANT

Jouw niche vinden is echt een hele belangrijke succesfactor. Ik voel soms toch weerstand van ondernemers tijdens mijn coaching traject. Zoals laatst Karin nog zei ‘ maar Desiree, hoe groter mijn doelgroep, hoe groter toch de kans dat ik hieruit klanten haal?’. Nee, zo is het niet. Als je iedereen wilt aanspreken, spreek je eigenlijk niemand aan.

Het bepalen van jouw ideale klant, van jouw niche is essentieel voor de volgende stappen naar succes.

Bedenk het volgende bij het bepalen hiervan. Jouw niche / jouw ideale klant:

  • Is iemand (een bepaald persoon/bedrijf) met wie jij graag samenwerkt
  • Heeft een specifiek probleem / een specifieke behoefte
  • De behoefte naar transformatie (oplossing) is groot en urgent
  • Kan jou betalen
  • Is de juiste grootte (niet te groot maar ook niet te klein)
  • Is niet overvol met concurrenten, er is plaats voor jou

FUNDERING STAP 2: JOUW PRODUCT

Je weet nu wat je graag doet en waar je goed in bent en je weet met wie je wilt werken, je hebt jouw niche bepaald. Nu kun je jouw product gaan beschrijven.

Jouw product is dé oplossing voor het probleem (de pijn) van jouw ideale klant.

Ik gebruik in mijn coaching meerdere invuloefeningen met de groep om hun product helder te krijgen. Uiteindelijk komt het erop neer dat je precies weet wat de pijn en frustratie is van jouw klanten en welke dromen en ambities ze hebben.

Laat ik het duidelijker maken met een voorbeeld. Het product van een personal trainer is niet personal training maar gewichtsverlies.

Je hebt jouw product gevonden als deze:

  • De oplossing is voor het urgente probleem van jouw klant
  • Een grote en zeer gewenste transformatie weergeeft voor jouw klant
  • Jouw klant hier graag voor wil betalen

FUNDERING STAP 3: JOUW MARKETINGBOODSCHAP

Jouw boodschap (ook wel elevator pitch, million dollar message of unique selling proposition genoemd), is zo belangrijk maar wordt heel vaak onderschat. Als ik in gesprek ga met een (potentiële) klant is meestal mijn eerste vraag wat ze doen. Ik krijg hierop bijna altijd een vergelijkbaar antwoord,: ‘euhhhh, ik doe dit en ik doe dat een beetje en soms ook dat’. Een onduidelijk en vaak lang (en nog steeds onduidelijk) antwoord.

Met een duidelijke boodschap krijg je de aandacht van de juiste mensen en creëer je een connectie. Jouw boodschap is jouw missie, jouw ideaal, jouw branding. Als mensen jouw boodschap horen weten ze direct waar jij ze mee kunt helpen.

Jouw boodschap is één krachtige zin die duidelijk maakt wie je bedient en hoe je deze mensen helpt hun gewenste resultaat te behalen en eventueel een specifieke tijdsspanne waarin je dit realiseert. Ter verduidelijking weer een voorbeeld van een personal trainer. ‘Ik help gemotiveerde moeders met een op maat gemaakt plan tot 10 kilo gewicht te verliezen binnen 3 maanden’.

Jouw boodschap is de kern van jouw marketing, de basis van jouw product, campagnes en jouw hele business model. Jouw boodschap is jouw leidraad in ELKE uiting, elke Facebook of Instagram Post, elke blog, elke flyer, elke video, etc.

Een goede boodschap baseer je op de volgende antwoorden (zie ook het plaatje onder succesfactor 3: product):

1 Wat is de grootste wens van jouw ideale klant
2 Wat is de grootste droom van jouw ideale klant
3 Wat is de grootste pijn / frustratie van jouw klant

Vul hier jouw unieke boodschap in:

Ik help __________________ met het realiseren van ___________________ binnen __________(dagen/weken/maanden)

FUNDERING:  CREËER JOUW PERFECTE AANBOD

Je bent al een heel eind. Want nu je jouw doelgroep kent en jouw product duidelijk hebt geformuleerd kun je jouw perfecte aanbod creëren. Jouw aanbod is jouw unieke manier om het probleem van jouw ideale klant op te lossen.

Het waarmaken van jouw boodschap, hoe ga je dat doen? De beschrijving hiervan is jouw aanbod. Bij voorkeur een visuele voorstelling van jouw unieke bleuprint of proces waarmee jij jouw klanten van punt A naar punt B brengt.  Waarbij punt A de grootste frustratie is van de klant en punt B hun grootste droom of ambitie.

Bijna niemand doet dit daarom kun jij jezelf hiermee snel onderscheiden in de markt en een voordeel behalen op jouw concurrenten.

Hoe help jij jouw klanten om van waar ze nu staan naar waar ze willen staan

  • Maak een visuele voorstelling die op 1 pagina past
  • Geef duidelijk hoe jij de droom gaat waarmaken voor jouw klant


FASE 2: DE LANCERING

Je hebt nu jouw hele fundering neergezet. Je kent jouw ideale klant, je hebt jouw product en jouw million dollar message en je hebt precies op jouw vizier hoe jij klanten gaat helpen van nu naar de droom. Je hebt dus jouw perfecte aanbod gecreëerd. De fundering is de belangrijkste stap op jouw pad naar succes. Ik durf wel te zeggen dat de fundering 80% van jouw succes bepaalt.

Met jouw fundering duidelijk is het nu het tijd om leads en klanten te gaan werven. Als jij jouw bedrijf 2, 10 of meer keer wilt laten groeien ga je aan de slag met een sales funnel. Schrik niet, een sales funnel gaat niet over techniek (hij kan echt heel eenvoudig), een sales funnel gaat over strategie. Een sales funnel is niks anders dan de opeenvolgende stappen die je neemt om vreemden aan te trekken en te converteren naar gemotiveerde prospects en winstgevende klanten.

LANCERING STAP 1: LEADMAGNEET

De leadmagneet is jouw eerste stap in de lancering. En daarom het belangrijkste deel van jouw sales funnel. Want dit is de eerste impressie die mensen van je hebben en je weet, je kunt maar 1 x een eerste indruk maken. Het is ook de meeste kritieke stap want je kunt geen klant maken van iemand die je nooit geworven hebt.

Als jij jouw bedrijf explosief wilt laten groeien heb je een leadmagneet nodig. Een goede leadmagneet lost 1 probleem van jouw ideale klant binnen 5 tot 10 minuten op, is een incomplete puzzel, goed gepositioneerd en vloeit voort in de volgende stap..

Een goede leadmagneet werkt en blijft werken. En dat is mooi, want dan kun jij je focussen op jouw klant en jouw product.

LANCERING STAP 2: DE BRUG

In stap 1 heb je van vreemden gekwalificeerde leads gemaakt. Jouw doel is natuurlijk om deze leads te converteren naar klanten die graag met jou willen samenwerken.

Maar je gaat niet zomaar van totaal onbekend naar zeer aantrekkelijk. Elke verkoop gaat door deze fases: Know, Like en Trust. Potentiele klanten moeten je eerst kennen, dan aardig vinden en vervolgens vertrouwen in je hebben (en in zichzelf) om met jou in zee te gaan. En dat bereik je niet met 1 advertentie of 1 leadmagneet. Dat lukt je met content en dat is wat je in deze stap, de brug gaat doen. Laat mensen zien wie je bent, wat je kunt en hoe jij hun probleem oplost.

Als je de fundering goed gedaan hebt (en daar ga ik vanuit) dan ken je dus jouw klant door en door weet jij precies wat het probleem is waarvan ze wakker liggen ‘s-nachts. Als jij in deze stap presenteert als expert en exact laat zien hoe jij hun urgente probleem oplost, komen mensen naar je toe.

LANCERING: STAP 3 CONVERSIEMOMENT

Het conversiemoment is het moment dat je een prospect uitnodigt om klant te worden, jouw verkoop. Dit kan een betaalpagina zijn op jouw website maar voor de meeste mensen waarmee ik samenwerk is dit een gesprek, telefonisch of persoonlijk. Als je de vorige stappen goed genomen hebt zijn mensen enthousiast over jou en dat maakt deze stap een stuk makkelijker. Zorg dat je een goed script hebt!

Dit wil ik je nog meegeven: het werken aan tactieken zoals Facebook of Instagram advertenties, Messenger Bots, etc. – voordat je een totale funnel (strategie) hebt gebouwd en een aanbod hebt dat converteert kan dodelijk zijn voor elke onderneming.


FASE 3: OPSCHALEN NAAR WINSTMAXIMALISATIE

Als je een goed converterende sales funnel hebt kun je gaan opschalen. Dat kan onder andere op de volgende manieren:

Meer middelen stoppen in goed lopende advertenties
Je doelgroep toespitsen op juist die mensen die klant worden
Remarketing
Nieuwe niche toevoegen
Lancering van een nieuw product
Etc.

Een waanzinnig leuke stap om te nemen want nu kun je, met de ervaring die je opgedaan hebt in fase 2, gaan voor enorme groei. Hier ga je zorgen voor een constante inkomensstroom. Hoe lekker is het, als je inkomen wat terug loopt om de kraan steeds weer open te kunnen zetten en jouw inkomen voorspelbaar te maken.

Schrijf je hier in voor de 5 daagse challenge!

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk onze privacyverklaring.

Je hebt je succesvol ingeschreven en ontvangt een bevestigingsmail.

Share This