Selecteer een pagina

Vind jouw niche!

Een niche kiezen

Je hebt vast wel eens gehoord dat je een specifiek niche moet kiezen om succes te hebben. Maar is dat nou wel zo?

Het korte antwoord is: ‘ja, doe het nou’.

Het kiezen van jouw niche is de basis van jouw hele business model, jouw marketing en jouw sales funnel. Als je geen niche kiest zijn jouw marketingactiviteiten nooit echt succesvol.

Waarom kiezen?

Veel ondernemers vinden het eng om een niche te kiezen. En dat begrijp ik want je wilt zoveel mogelijk klanten en jezelf niet belemmeren. Vaker heb ik deze zin gehoord: “maar Desiree als ik mijn doelgroep heel ruim hou is de kans toch veel groter dat ik daar klanten uit haal”. Lijkt logisch maar het tegendeel is waar.

Mensen willen een specifieke oplossing, geen generieke. Want zeg nou eerlijk, als jij wat aan jouw hart hebt, ga je dan liever naar een algemene arts of naar een cardioloog waarvan je weet dat deze zich volledig richt op jouw specifieke aandoening? Dit geldt precies zo in jouw business. Hoe specifieker jij bent in wie en hoe je mensen kunt helpen hoe makkelijker het wordt om klanten te krijgen en hoe meer geld je hiervoor kunt vragen.

Kiezen voor een niche gaat je marketing veel eenvoudiger maken en bovendien een stuk goedkoper, omdat je niet met hagel schiet maar heel gericht jouw doelgroep aanspreekt.

Als jij jouw doelgroep het gevoel geeft: ‘hey, dat ben ik, dat wil ik, daar ben ik naar op zoek’, ze begrijpt en de oplossing voor ze biedt maak jij jezelf snel de expert.

Meer leads en meer klanten

De oplossing bieden daar gaat het klanten om. Als kennisondernemer help je mensen met een transformatie, van waar ze nu staan naar waar ze willen staan. Hiervoor is het essentieel dat jij jouw klant door en door kent. Hun pijn en frustratie, hun angst, hun droom en ambitie.

Je maakt dus diepgaand profiel van jouw klant (niche). Het is jouw missie om jouw ideale klant zo goed mogelijk te analyseren. Wie is het? Wat doen ze, wat zijn hun hobby’s, waar liggen ze van wakker, waar maken ze zich zorgen om?

Als jij hun wensen, ambities, frustraties en angsten uit in jouw communicatie, valt de rest van jouw marketing als vanzelf op zijn plaats. Jouw marketing wordt eenvoudiger, systematisch en goedkoper. Een diepe kennis van het profiel van jouw ideale klant levert jou meer leads en meer klanten op voor minder geld.

Kan je dan maar 1 niche bedienen?

Als jouw doelgroep berichten van jou ziet zullen ze zich hierin herkennen (want jij kent ze goed door jouw uitgebreide analyse) en voelen zij zich aangesproken. Als je geen specifieke klant voor ogen hebt schiet je met hagel, spreek je niemand aan en zal je weinig of zelfs geen leads genereren.

Misschien wil jij met meerdere niches werken, dat kan, je hoeft het niet bij 1 niche te houden. Als jouw eerste niche succesvol is kun je er zoveel toevoegen als je wilt (1 per keer). Maar start met één, want als jij je jouw focus legt op 1 specifieke klant (1 niche) zal jij je snel ontwikkelen van onbekend en onbemind naar betrouwbaar en aantrekkelijk voor jouw doelgroep (zie ook bovenstaand voorbeeld van de cardioloog).

STAPPENPLAN IDEALE KLANT

Misschien denk je nu wel: oké oké, maar hoe doe ik dat? In mijn methode gebruiken we hiervoor een stappenplan met sjablonen (invuloefeningen, opdrachten) en toetsen om jouw niche te analyseren en beschrijven. Waar het uiteindelijk op neer komt is: wat is de pijn en de grootste frustratie van mijn klant. Doe geen aannames maar zorg dat je dit zeker weet want dit is de kern van alles wat je van nu af aan doet op het gebied van marketing.

Wat goed dat je deze top 10 hebt aangevraagd, de aanmelding is gelukt! 

De mail met de link is onderweg naar jouw mailbox. Als hij niet binnen een paar minuten zichtbaar is kijk dan even in je spam box.

In deze checklist ga je ontdekken waar je nieuwe klanten vandaan kunt halen.

Maar als ik eerlijk ben weten we allebei dat je pas klanten kunt gaan aantrekken als je een perfect aanbod hebt. Een onweerstaanbaar aanbod met grote aantrekkingskracht voor jouw doelgroep. 

Zowel bij starters als bij ondernemers die al een tijdje bezig zijn zie ik het werven van klanten vaak mis gaan. Ze werpen zich vol op de marketing omdat er nu eenmaal geld in het laatje moet komen - en dat snap ik. Ze volgen webinars en trainingen met quick fixes - Facebook Hacks, Content schrijven of Zichtbaarheid - en gaan met de verworven kennis aan de slag. Om zich dan te realiseren dat ze niet de resultaten behalen die ze wel bij anderen (concurrenten) zien. Hoe komt dat nou?!? 

Omdat Hapsnap marketing nooit werkt.

Dit is wat succesvolle ondernemers allemaal goed doen; Ze hebben een strategie en ze zorgen ervoor dat de fundering van hun bedrijf ijzersterk staat voordat ze aan de marketing gaan beginnen - of eigenlijk, als onderdeel van hun marketing. Ze hebben een doordachte lanceerstrategie. De lanceerstrategie is onderdeel van mijn methode waarmee ik al vele jaren ondernemers help om hun impact en hun groei exponentieel te laten groeien. En het werkt!

Maar wat is dat nou precies, de fundering van jouw bedrijf? Voor een kennisondernemer zijn dit 3 hele belangrijke onderdelen:  

  1. Wie is jouw klant? En dan bedoel ik niet alleen demografisch (leeftijd, sekse, regio, etc) maar juist binnen jouw doelgroep, met wie kun jij het beste resultaat behalen? Want als jij maximaal resultaat kunt behalen voor jouw klant wordt jouw klant hier heel happy van maar zal je zelf ook heel veel bevrediging voelen.
  2. Wat is het probleem dat je oplost? Waar ligt jouw klant 's-nachts wakker van? Als jij een grote droom of een wens van een klant kunt waarmaken komen de klanten naar jou toe en kun je bovendien goede prijzen vragen.
  3. Hoe los jij het probleem van jouw klant op? Wat is jouw product? Wat is jouw unieke manier om jouw klant te helpen en hoe presenteer jij dit? Welke stappen neem jij met jouw klant om van nu (het probleem) naar de toekomst (de droom / de wens) te komen. Hoe zet je dit in de markt? En, heel belangrijk, wat is jouw marketing boodschap? Denk bijvoorbeeld aan Steve Jobs die verkocht geen IPod maar 1000 songs in your pocket. 

Als je de fundering goed neerzet zal jouw marketing eigenlijk vanzelf gaan. Je zult zien: jouw marketing wordt eenvoudiger, consistenter, goedkoper en je gaat er veel meer resultaat mee behalen. 

Ga dus met jouw fundering aan de slag! Marketing start niet met zichtbaarheid maar met een weloverdacht plan. Daar kan ik je verder mee helpen. Als je lid wordt van de besloten Facebook groep Marketing voor Coaches en Experts vind je daar veel groeitips en gelijkgestemde ondernemers die hetzelfde pad bewandelen als jij (en tegen dezelfde dingen aanlopen).

Veel plezier met de top 10!

 

Schrijf je hier in voor de 5 daagse challenge!

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk onze privacyverklaring.

Je hebt je succesvol ingeschreven en ontvangt een bevestigingsmail.

Share This