Selecteer een pagina

Vind jouw niche!

Een niche kiezen

Je hebt vast wel eens gehoord dat je een specifiek niche moet kiezen om succes te hebben. Maar is dat nou wel zo?

Het korte antwoord is: ‘ja, doe het nou’.

Het kiezen van jouw niche is de basis van jouw hele business model, jouw marketing en jouw sales funnel. Als je geen niche kiest zijn jouw marketingactiviteiten nooit echt succesvol.

Waarom kiezen?

Veel ondernemers vinden het eng om een niche te kiezen. En dat begrijp ik want je wilt zoveel mogelijk klanten en jezelf niet belemmeren. Vaker heb ik deze zin gehoord: “maar Desiree als ik mijn doelgroep heel ruim hou is de kans toch veel groter dat ik daar klanten uit haal”. Lijkt logisch maar het tegendeel is waar.

Mensen willen een specifieke oplossing, geen generieke. Want zeg nou eerlijk, als jij wat aan jouw hart hebt, ga je dan liever naar een algemene arts of naar een cardioloog waarvan je weet dat deze zich volledig richt op jouw specifieke aandoening? Dit geldt precies zo in jouw business. Hoe specifieker jij bent in wie en hoe je mensen kunt helpen hoe makkelijker het wordt om klanten te krijgen en hoe meer geld je hiervoor kunt vragen.

Kiezen voor een niche gaat je marketing veel eenvoudiger maken en bovendien een stuk goedkoper, omdat je niet met hagel schiet maar heel gericht jouw doelgroep aanspreekt.

Als jij jouw doelgroep het gevoel geeft: ‘hey, dat ben ik, dat wil ik, daar ben ik naar op zoek’, ze begrijpt en de oplossing voor ze biedt maak jij jezelf snel de expert.

Meer leads en meer klanten

De oplossing bieden daar gaat het klanten om. Als kennisondernemer help je mensen met een transformatie, van waar ze nu staan naar waar ze willen staan. Hiervoor is het essentieel dat jij jouw klant door en door kent. Hun pijn en frustratie, hun angst, hun droom en ambitie.

Je maakt dus diepgaand profiel van jouw klant (niche). Het is jouw missie om jouw ideale klant zo goed mogelijk te analyseren. Wie is het? Wat doen ze, wat zijn hun hobby’s, waar liggen ze van wakker, waar maken ze zich zorgen om?

Als jij hun wensen, ambities, frustraties en angsten uit in jouw communicatie, valt de rest van jouw marketing als vanzelf op zijn plaats. Jouw marketing wordt eenvoudiger, systematisch en goedkoper. Een diepe kennis van het profiel van jouw ideale klant levert jou meer leads en meer klanten op voor minder geld.

Kan je dan maar 1 niche bedienen?

Als jouw doelgroep berichten van jou ziet zullen ze zich hierin herkennen (want jij kent ze goed door jouw uitgebreide analyse) en voelen zij zich aangesproken. Als je geen specifieke klant voor ogen hebt schiet je met hagel, spreek je niemand aan en zal je weinig of zelfs geen leads genereren.

Misschien wil jij met meerdere niches werken, dat kan, je hoeft het niet bij 1 niche te houden. Als jouw eerste niche succesvol is kun je er zoveel toevoegen als je wilt (1 per keer). Maar start met één, want als jij je jouw focus legt op 1 specifieke klant (1 niche) zal jij je snel ontwikkelen van onbekend en onbemind naar betrouwbaar en aantrekkelijk voor jouw doelgroep (zie ook bovenstaand voorbeeld van de cardioloog).

STAPPENPLAN IDEALE KLANT

Misschien denk je nu wel: oké oké, maar hoe doe ik dat? In mijn methode gebruiken we hiervoor een stappenplan met sjablonen (invuloefeningen, opdrachten) en toetsen om jouw niche te analyseren en beschrijven. Waar het uiteindelijk op neer komt is: wat is de pijn en de grootste frustratie van mijn klant. Doe geen aannames maar zorg dat je dit zeker weet want dit is de kern van alles wat je van nu af aan doet op het gebied van marketing.

Schrijf je hier in voor de 5 daagse challenge!

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk onze privacyverklaring.

Je hebt je succesvol ingeschreven en ontvangt een bevestigingsmail.

Share This