Selecteer een pagina

 

 

 

 

Welke prijs vraag jij?

Je hoort er zoveel over, hoge prijzen vragen, high end ondernemen. Is dit nou slim of kun je beter klanten binnen halen met een lage prijs en eenmaal binnen meer verkopen?

Ik zie het steeds vaker voorbij komen: high end ondernemen. Een groots aanbod met een hoge prijs. Maar is dit nou wel slim? Of kun je beter starten met een laag geprijsd product waardoor je wellicht makkelijker klanten binnen haalt die je vervolgens door upselling meer en duurdere producten verkoopt?

In dit artikel ga ik je hierop antwoord geven vanuit jouw Return on Investment (ROI). Een waanzinnig belangrijk gegeven voor jou als ondernemer als je wilt groeien en vooral als je explosief wilt groeien.

Met een lage prijs starten en dan door

Laten we eens uitgaan van de optie: met een lage prijs klanten binnen halen en als je de klant eenmaal binnen hebt deze meer en duurdere producten verkopen. Achterliggende gedachte bij deze prijsstrategie is dat klanten wellicht sneller een ‘goedkoop’ product aanschaffen. Dan heb je de klant dus maar binnen en kun je dan een vertrouwensrelatie opbouwen zodat de klant meer van je gaat afnemen. Klinkt tot dusver best wel logisch, toch?

Laten we dit eens bekijken

Eerst wil ik je wat cijfers laten zien. Ik ga er in dit voorbeeld vanuit dat jij prospects (leads) tijdens een gesprek (telefonisch of persoonlijk) overtuigt om klant te worden. Dit is namelijk bij de meeste van mijn klanten (coaches, trainers, adviseurs) het geval dus waarschijnlijk bij jou ook.

1 op de 4 klanten die jij spreekt worden klant (25%)
1 op de 20 leads wil een gesprek met jou (5%)

Misschien liggen de cijfers bij iets anders, dan kan je dit uiteraard met jouw percentages narekenen. Dit is het industriegemiddelde en ligt er vaak niet ver vanaf.

Dus: 1 klant = 4 gesprekken = 80 leads.

Stel dat je start met een product van 300 euro. Let op, wat ik nu ga ‘vertellen’, want voor mijn klanten is dit vaak een enorme eye opener.

Als 1 klant jou €300 oplevert dan is elk gesprek dat je voert dus €75 waard. Want uit elke 4 gesprekken krijg je 1 klant: €300/4 = €75.

Als 1 klant jou €300 oplevert dan is elke lead dus €3,75 waard. Want uit elke 80 leads haal je 1 klant: €300/80 = €3,75.

Jouw ROI

Als je echter €3,75 per lead zou betalen dan heb je niks verdient. Tenzij je jouw werk zo geweldig vindt dat je het gratis wilt doen, is dit natuurlijk niet de bedoeling. Je wilt een ROI, je wilt aan elke euro die je uitgeeft aan marketing iets verdienen, toch?

Wat vind jij een reëel ROI? Wil je op elke euro die je erin stopt €2 (1:2) verdienen? Of €5 (1:5) of €10 (1:10)?

Ik vind dat 1:10 reëel is, je hebt immers ook nog andere kosten die van jouw opbrengst betaald moeten worden. De boekhouder, je telefoon, opleiding en laten we de belasting niet vergeten…

Als we ervan uitgaan dat jij op elke euro die jij aan marketing uitgeeft 10 euro wilt verdienen (1:10), dan mag een lead jou in dit voorbeeld dus maximaal €0,375 kosten (€3,75/10). Volg je me nog?

Gemiddeld kost een lead tussen de €2 en €10. Een leadprijs van €0,375 is dus niet haalbaar. – Als jij wel een manier hebt gevonden om leads voor deze prijs binnen te halen zou ik onmiddellijk stoppen met wat je nu doet en jezelf hiervoor gaan inzetten want dan ben je heel snel rijk J-

Conclusie

Je wilt groeien, meer impact maken en lekker kunnen leven van jouw bedrijf. Je wilt meer klanten dus leads genereren zodat je deze kunt converteren naar betalende klanten. Het hele idee van klanten met lage prijzen binnen halen om vervolgens meer aan ze te verkopen werkt natuurlijk alleen als je ook echt klanten binnen haalt voor deze lage prijzen. Als je geen leads genereert, krijg je geen klanten en zonder klanten kun je ook niet meer aan ze verkopen. En opschalen is in deze prijsstrategie helemaal al niet mogelijk.

Het zal je al duidelijk zijn, mijn advies is om een stevige prijs te vragen. Maar bij een flinke prijs hoort ook een geweldig aanbod!

In dit artikel heb ik de prijs voor jouw product bekeken vanuit jou, vanuit de ondernemer. Maar uiteraard moet jouw prijsstrategie ook (juist) bekeken worden vanuit de klant. Hier heb ik een video over gemaakt. Die krijg je als bonus als je mijn top 10 beste manieren om nieuwe klanten aan te trekken aanvraagt.

Schrijf je hier in voor de 5 daagse challenge!

We gaan vanzelfsprekend zorgvuldig om met je gegevens. Voor meer info bekijk onze privacyverklaring.

Je hebt je succesvol ingeschreven en ontvangt een bevestigingsmail.

Share This